Purjehdusurheilua jo yli 140-vuotta

29.4.1880 Uleåborgs Tidningen kertoo:

"Purjehdusseura on perustettu täällä kaupungissa. Meitä on kehoitettu ilmoittamaan, että yhdistyksen jäsenet ja muut aiheesta kiinnostuneet kokoontuvat niin mieslukuisasti kuin mahdollista Raatin hotelliin lauantaina 1. toukokuuta klo 5 j.pp. päättämään yhdistystä koskevista asioista ym"

Kyseinen pieni uutinen on ensimmäinen virallinen tieto Oulun Purjehdusseuran perustamisesta ja vaikka kokousta ei vappuhumun vuoksi saatu kokoon, se pidettiin viikkoa myöhemmin, eli 8.5. Järjestäytymiskokouksen asialistalla oli jäsenmaksun määrääminen. Kokouksen jälkeen merkittiin seuran veneluetteloon 12 venettä.

Ensimmäinen vuosikokous pidettiin jo 2. kesäkuuta ja seuran kommodoriksi, eli päälliköksi, valittiin silloisen Oulun Merikoulun johtaja Alfred Ekholm, joka virkamiehenä otti tehtäväkseen seuran virallistamisen.

10.8.1881 sanomalehti Kaiku kertoo: "Purjehdusyhdistys. Koska Keis. Majestetti on suvainnut armossaan myöntää purjehdusyhdistyksen perustamisen Oulun kaupunkiin, on keis. senaatti 10 p:nä tätä elokuuta vahvistanut säännöt mainitulle yhdistykselle."

Alkuperäinen perustamislupa on seuran arkistossa. Tuo elokuun 10. päivä vuonna 1881 on otettu OPS:n viralliseksi syntymäpäiväksi, koska siitä on olemassa selvät paperit.

Ensimmäiset kilpailut pidettiin 2.7.1882 kaupungin redillä. Katsojat tuotiin seuraamaan kilpailua höyrylaiva Wellamolla, jossa oli mukana pataljoonan soittokunta joka soitti erinäisiä soittonumeroita. Kilpailussa oli mukana 14 venettä. Voiton vei merikapteeni Georg Franzenin vene, joka palasi lähtöpaikkaan kello 12 ja 1 ½ minuuttia
OPS:n ensimmäinen kotisatama sijaitsi Vihreäsaaressa, lähellä nykyistä satamaa Hietasaareen Johanssonin rantaan, jonne vuonna 1972 perustettiin yhteinen veneilykeskus Oulun Merenkävijät Ry:n kanssa.

Otsikko

Seuran 140-vuotisjuhlat pidettiin Johteenpookissa 10.12.2021.

Juhlat saatiin järjestettyä ja jäseniä oli paikalla, vaikka Covid-pandemia jylläsi agressiivisena myös Oulun korkeudella.

Kommodorien kunniakierros

Kommodori Sauli Huikuri kommodorien kunniakierroksella vuosijuhlapäivänä.

Nykyisyys

• Jäsenmäärämme on yli 300 ja veneitä on seuramme rekisterissä noin 140 kpl.
  • Kotisatamamme on Oulun Hietasaari ja retkisatamamme on noin 22 mpk pohjoiseen, Iin Röyttä

Olemme aktiivisesti mukana järjestämässä

• kilpailuja ja kilpailemassa
  • kouluttamassa